Barátságok egy katasztrófa idején
2021. szeptember 18. írta: szaffipolca

Barátságok egy katasztrófa idején

Anna Woltz - Száz ​óra sötétség

img_9707.JPGHangulatolvasó lévén soha nem tudom tartani a TBR listám. Minden könyvhöz kell egy adott hangulat, vagy bármilyen impulzus, ami bizonyos könyvek elolvasására sarkall. Ezt éreztem a Száz óra sötétség című könyvnél is. Fontosnak tartottam, hogy a megfelelő pillanatban álljak neki ennek a kötetnek, mert úgy éreztem, ez döntő fontosságú lesz majd az értékelésemnél.

 

Fülszöveg

Emilia ​tizennégy éves vagány lány, de kényszeres kézmosó és tisztaságmániás. Anyja sikeres festő, apja az iskola igazgatója és kockafejű matektanár.

Emilia éppen New Yorkba tart, zsebében egy repülőjeggyel, apja hitelkártyájával és egy hamisított szülői hozzájárulással, hogy egyedül utazhat az Egyesült Államokba. A szabadság földjére. Mi történhetett, hogy megszökött otthonról?

Miután ügyesen átverekszi magát a repülőtéri ellenőrző pontokon, és beengedik az országba, a szálláson kellemetlen meglepetés éri: a lefoglalt szoba címén nem a mosolygós indiai bérbeadó, hanem egy zárkózott tizenhét éves fiú, Seth és felvágott nyelvű húga, Abby várja. És ha ez a helyzet még nem lenne elég bonyolult: közeleg New York felé az évszázad hurrikánja, a Sandy.

Seth és Abby befogadja Emiliát, és a hozzá csapódó kilencujjú, filmsztár külsejű Jimet, hogy aztán a három kamasz és a kislány együtt vészelje át szülők nélkül a sötétet, a víz hiányát és a hideget. A legjobb alkalom, hogy közel kerüljenek önmagukhoz, és más szemmel lássák eddigi életüket.

Letehetetlen, sodró lendületű regény egy fiatal holland írónőtől, aki maga is átvészelte New Yorkban a sötét napokat a Sandy hurrikán tombolása alatt.

 

Értékelés

Több, mint két hete érkeztek a hírek az Ida hurrikán tombolásáról. Ha ilyen katasztrófáról olvasok, mindig elborzadok, milyen pusztításra képesek a természet erői. De hogy jön ide az Ida hurrikán? Eszembe jutott, hogy van nekem egy könyvem, ami szintén egy hurrikán pusztítása alatt játszódik. Tudni szerettem volna, mi történik ilyenkor. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy most jött el a Száz óra sötétség olvasásának ideje. A történet New Yorkban játszódik, a Sandy hurrikán idején. A könyv hitelességét az adja, hogy az írónő maga is átélte a tombolást, ezzel biztosítva a tényszerű leírásokat.

A történet nagyjából egy hetet ölel fel, Emilia meséli el nekünk, hogyan szökött meg szüleitől Hollandiából, és vágott neki egy New Yorki-i útnak teljesen egyedül. A könyv elején egy duzzogó és lázadó kislányt kapunk, aki szembeszáll szülei akaratával és mindent kijátszva megszökik. A nagyvárosba érve azonban hamar elszáll a lelkesedése, hiszen rázúdul minden, ami addig soha. Akad egy kis fóbiája is, ami folyton zavarja, és megnehezíti az életét. Néha bosszantónak éreztem, aztán már annyira a karakter részévé vált, hogy hiányoltam volna, ha épp nem baktériumokat számol. Megismerkedik a rejtélyes Seth-tel, a húgával, Abby-vel és az örök pesszimista, de jóképű Jimmel. A sors fintora, hogy a katasztrófa összehozza őket. A hurrikán közeledtének hírére a testvérpár lakása hurrikán menedékké válik. Szülők sehol - különböző okokból -, így a kilenc, tizennégy, tizenhat és tizenhét éves kamaszok magukra maradnak a természeti katasztrófával szemben. Hamar elmegy az áram, ezzel együtt sem víz, sem térerő, sem wi-fi, semmi sem marad, csak a vihar és a sötétség. A hurrikán menedék ezután a nagy gondolkodások és felismerések helyszínévé válik. Emilia szökésének oka lassan feltárul a többiek előtt, illetve szépen lassan mindenki kibontja saját lelki problémájának eredetét. A fiatalok egymást vigasztalják és segítik, próbálnak tanácsokat adni egymásnak, közben barátság és mély szövetség alakul ki közöttük. Mindenki tanul saját magáról valamit, és bár minden sötét, de a jövő egyre kezd fényesedni.

Több szempontból is imádtam ezt a könyvet. Első körben a nem szokványos karakter jellemeket kedveltem meg. Négy teljesen különböző személyiséget kapunk, mind más-más problémákkal küzdenek, más családi körülmények között élnek és más-más keresztet cipelnek a vállukon. Külön tetszett a kilenc éves Abby, aki egy felnőtt bölcsességével lett megáldva. Belegondoltam, én milyen voltam ezekben az életszakaszaimban, nos, szerintem egy épkézláb mondatot nem tudtam összerakni, nemhogy szervezetten túlélni egy hurrikánt. De ezek a fiatalok öntudatosak és okosak, ami kicsit életszerűtlen, mégis üdítő volt ilyen személyiségű emberekről olvasni. Ezalatt az egy hét alatt hatalmasat fejlődnek és tanulnak, fontos következtetéseket vonnak le az élettel kapcsolatban, döntéseket hoznak, melyek hatással lesznek sorsukra. Felbonthatatlan szövetséget kötnek, szavak nélkül is.

A másik, ami tetszett, hogy a könyvben az írónő szemléletesen mutatja be milyen, amikor egy várost természeti katasztrófa ér. Minden egyes helyzetet teljesen át tudtam élni, a szavai beszippantottak, alig bírtam letenni a könyvet. Nagyon jó stílusban írta meg a történetet, tetszett a felütése, a remek humora.

Harmadrészt, a könyv pont olyan hosszú, amennyire kell. Nincs benne felesleges szócséplés, nincsenek gondolat nélküli, üres oldalak. Mindig történt valami, de mégsem éreztem azt, mintha egy brazil szappanoperába csöppentem volna.

Ott voltam New Yorkban ezzel a négy fiatallal, miközben Sandy elpusztított rengeteg mindent, és ott voltam velük, együtt lélegeztünk, aggódtunk, pánikoltunk és nevettünk. Ez egy remek történet, köszönöm a Tilos az Á könyveknek, hogy a kezembe vehettem ezt a csodás könyvet!

Értékelés: 4,5/5⭐

 

A könyvet itt vásárolhatjátok meg.

 

Adatok

Anna Woltz - Száz ​óra sötétség
Eredeti cím: Honderd uur nacht
Kiadó: Tilos az Á könyvek
Oldalszám: 240
Fordította: Rádai Andrea
Kötéstípus: kartonált
ISBN: 9786155441721

A bejegyzés trackback címe:

https://szaffipolca.blog.hu/api/trackback/id/tr2516691836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása