Az ​év magyar science fiction és fantasynovellái 2023
2024. február 10. írta: szaffipolca

Az ​év magyar science fiction és fantasynovellái 2023

Szerkesztette: Kleinheincz Csilla és Roboz Gábor

r74a6021.JPGA GABO kiadó 2018 óta minden évben megörvendezteti a sci-fi és fantasy rajongók táborát egy igényesen válogatott novelláskötettel. Ismert és debütáló, pályázó és felkért tehetségek gondolatai kerülnek bele ezekbe a könyvekbe, és hálát adok, hogy felfedeztem, lentebb ki is fejtem miért.

 

Fülszöveg

Szellemi utazást kínáló divatbemutató és varrógéppel hadakozó boszorkány, trauma nélküli élet és bosszúéhes erdő, álomrögzítés és hűtőpolcon dobogó szerető szív, zombik a háznál és madáremberek: a 2018-ban indult antológiasorozat idei kötetében tizennyolc különös és izgalmas novella található ismert és új szerzőktől.

 

Értékelés

Borbíró Aletta elmélkedése vezeti fel a novellákat, és máris egy érdekes témát feszeget. Arról ír, hogy a fantasy és sci-fi irodalom úgy él a köztudatban, mint egy menekülési lehetőség a valóság elől, holott ennél már sokkal többről van szó – a kötetben szereplő szerzemények esetében legalábbis, hiszen ezekben a történetekben sem ideálisak a körülmények. Menekülni a valóság elől éppen nem tudunk, hiszen itt is csak a valóság vár minket némi csavarral. Az a jó ezekben a történetekben, hogy nem csak karddal hadakozó, sárkányok hátán pöffeszkedő alakok jelennek meg mindenféle motiváció nélkül, hanem épp ellenkezőleg, a mondanivaló köré épül a sztori, és a valóság egy-egy darabja cserélődik le vagy egészül ki fiktív elemekkel. Érdekes látni, ha a valóságot és az egész világot a négy sarkánál megfogjuk és kifordítjuk önmagából, mi történik. Másként viselkedik-e egy személy, ha boszorkány, vagy ha zombik veszik körül, ha beszabályozzák a születéseket, ha vámpírral él, vagy ha épp akként él vagy ha kilóg a társadalomból? Vagy épp hogy viselkedik maga a társadalom, ha a megszokottól eltérő változás áll be, vagy csak olyat érzékel, ami nem a tömeg elvárása vagy akarata. Ez a kötet erről szól, tulajdonképp az egyént, ill. a társadalmat vizsgálja csak épp belehelyezve egy középkori fantasy díszletbe, a jövőbe, egy kifordított világba, vagy csak olyanba, ahol él a varázslat.

És mennyivel jobb ilyen történeteket olvasni, ahol ott az indíték, ami mesél félelmekről és mélyebb gondolatokról, mint betűkkel megtöltött, mégis üres oldalakat lapozgatni. Ez a második GABO-s novelláskötet, amit olvastam, és bátran kijelenthetem: mindkettővel csakis gazdagabb lettem.

r74a6033.JPG

Arra is jó célt szolgál ez a novellás, hogy megismerjük a magyar írókat, kicsit belekóstolhassunk a stílusukba, ami aztán elvezethet minket egy másik művéhez. Saját tapasztalat; megtetszett több novella is, rákerestem a szerzőre molyon, és megnéztem miket írt még, mert nem bírtam betelni csupán egy novellával. Kellett még, egy egész sorozatot ledaráltam pont emiatt.

Így tehát, nem csak éles gondolatokat és valódi tartalmat kapunk, hanem ismerkedési lehetőséget is.

Kleinheincz Csilla és Roboz Gábor gondos kezei válogatták össze a könyvben szereplő 18 novellát, melyet Gaura Ágnes története nyit, és Rusvai Mónikáé zár. Érdemes sorban haladni, mert az érezhető, hogy nem véletlenül kerültek ebben a sorrendben nyomdába. Az előző, amit olvastam, azt is Gaura Ágnes nyitotta, és ha valaki, hát ő tényleg be tud lendíteni bármilyen könyvet. Ez a története is repült a kedvenceim közé, ugyanis Az erdő szíve elgondolkodtató tartalommal bír. A szöveg minősége mindegyik novellánál igen magas, a történetek változatosak, mindenesetre szeretném kiemelni azokat, amelyek személy szerint engem megtaláltak.

A fent említett Az erdő szíve természetesen szíven talált. László Zoltán Önkéntelen alakfelismerés című írása bennem is szorongást keltett, nagyon érzékletesneknek találtam a leírásokat. Susuk Melinda Eső után köpönyege elképesztően ötletes megvalósítása volt a boszorkányos praktikák bemutatására. Borgula Anna Emberek MLM-es aurával című novellája zseniális, a kivitelezés, a feszültségkeltés és fokozás is, valamint a történet háttere. Pető Zoltán Köncse anyó című írása kezdetben nehezen talált meg, de ahogy felvettem a stílusát, már alig bírtam ledobni, és arra jutottam, hogy annyira jól át tudta adni, hogy hosszabban is olvastam volna. Egyébként is tetszik minden olyan, ahol előkerülnek a madaras-boszorkányos-középkori elemek, és jól is működött.

Az Inverzitás is a kedvenceim közé sorakozott fel, szerzője Pusztai Andrea, aki elrepített térben és időben, és elérte, hogy valóban izguljak a főszereplő hazatérése miatt. Muszáj megemlítenem Patonai Anikó Ágnestől a Nyuggervért, ami életünk egy meghatározó korszakáról ír. Bárki, aki elolvassa, felismeri önmagában ugyanazt a félelmet, a tehetetlen dühöt és elkeseredettséget, amit a főszereplő is átél.

Közben rájöttem, hogy lassan az összes novellát kiemeltem, és még mindig nem egy szerepel a listámon, amit nem tudok kihagyni.

Marton Emma Anyánk szíve című novellája megrendítő, fordulatos, érdekes és kegyetlen, ugyanakkor kreatív is. Ha ilyen fiatalon ennyire jól ír, vajon mi lesz később?

r74a6031.JPG

Az utolsó négy novella pedig instant szerelem, de tudtam, hogy így lesz, hiszen a szerzők között található Puska Veronika és Rusvai Mónika neve is. Puska Veronikától a Késésveszélyt olvashatjuk, ismételten nem csalódtam. Akár egy Black Mirror epizód forgatókönyv alapja is lehetne az elgondolkodtató mivolta miatt. És persze, az egész stílusa is zseniális, nagyon szerettem. Ezután a novella után rögtön Komor Zoltán Zombicsicskák című szerzeménye következik, ami wow! Érdekes, egy kicsit undorító, olvasmányos és fájdalmas. Annak ellenére, hogy távol állnak tőlem a zombis dolgok, ez annyira megfogott, hogy egy kicsit közelebb hozott a témához.

Mráz Anna Példaélők című novellája viszont az elevenembe vágott. A főszereplő traumáját a sajátomnak is éreztem bizonyos szempontból, ezzel már megfogott, de ott van benne az ismeretlen kérdése is; egy alternatív képet vázol fel, ahol a nő pontosan akként funkciónál amiből jelenleg igyekszik kivakarózni. Csak egy donor, csak egy inkubátor, nincs saját akarata és döntési joga. Megindító volt, egyébként is hajlamos vagyok ráfeszülni a szerelmi szálakra önmagában is, hát még a gyerek kérdésre.

Még javában a könnyeimet törölgettem, amikor nekiálltam olvasni az utolsó történetet, mely a Csontról csontra címet kapta és Rusvai Mónika írása. Újra elmerülhettem egy boszorkányos történetben, poros, háborús atmoszférában. És mivel erdő-madár-boszorkány, nálam már nyert is, de ennél azért sokkal több, és persze a szép, választékos stílus is levett a lábamról. Méltó zárása volt a könyvnek.

Ezek után csak annyit mondhatok, ha olyan fikciós tartalmat keresel, ahol számít a mondanivaló, a magas minőség, és nem félsz szembenézni a kifordított valósággal, akkor vedd magadhoz ezt a könyvet – vagy bármelyiket az antológiás sorozatból –, mert ezeket az írásokat értő elmék válogatták és szerkesztették, ők garantálják neked a magas minőséget.

Értékelés: 5/5⭐

Ha tetszett az ajánlóm, ezen a linken megvásárolhatod a könyvet! 

 

Adatok

Kleinheincz Csilla (szerk.) · Roboz Gábor (szerk.): Az ​év magyar science fiction és fantasynovellái 2023
Kiadó: GABO
Oldalszám: 380
Kötéstípus: puhatáblás
ISBN: 9789635666126

A bejegyzés trackback címe:

https://szaffipolca.blog.hu/api/trackback/id/tr7718323219

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása