Csukás István – Diótörőcske 
2021. november 08. írta: szaffipolca

Csukás István – Diótörőcske 

img_1408.jpgCsukás István legutolsó műve, a Diótörőcske, nem csak a színpadon hódít – ugyanis októberben a székesfehérvári Vörösmarty Színházban került sor az ősbemutatóra –, hanem ebben a mesejátékot bemutató könyvben is, mely a színpadi változatot tárja elénk. Tartsatok bloggereinkkel, ismerjétek meg ezt a vidám, karácsonyi hangulatot árasztó, vicces darabot és játsszatok velünk, hogy esélyetek legyen megnyerni a Móra könyvkiadó jóvoltából felajánlott példányt! 

 

Fülszöveg

A Diótörőcske Csukás Istvánnak, a magyar gyerekirodalom nagy klasszikusának legutolsó műve. A varázslatos hangulatú karácsonyi mesejáték hősei megelevenedett játékok - Diótörőcske, Marcsibaba, Bohóc, Ólomkatona és Kéményseprő -, akiknek meg kell védeniük magukat és a karácsonyfát a rájuk támadó Fekete Király seregétől. Miközben dúl a nem túl ijesztő, ám annál szórakoztatóbb háború - többek között elrabolnak egy szakácsnőt, és felrobban egy kondér tejbegríz -, a játékok egyre jobban megkedvelik egymást, és cselt cselre halmozva felülkerekednek a fekete seregen. A szeretet és összefogás erejéről szóló mesejáték tervezett ősbemutatója 2021.októberében lesz, a székesfehérvári Vörösmarty Színházban. A kötet a színpadi változatot adja közre, a színes illusztrációkat Bölecz Lilla készítette. 

 

Értékelés

Alig vártam, hogy kezembe vegyem ezt a gyönyörű könyvet. Bevallom, hamar elcsábultam erre a karácsonyi történetre, és ami igazán meggyőzött, Csukás István neve, a szép borító, és maga a cím, miért pont Diótörőcske és nem Diótörő, vajon miben más?

Amikor megérkezett gyorsan átpörgettem a könyvet, megnéztem a szép rajzokat, beleszimatoltam, majd vártam egy kicsit, hogy lecsengjen a Halloween-i hangulatom, és eluralkodhasson rajtam a karácsonyi őrület. Aznap úgy kezdtem, hogy a kislányommal megnéztük Dickens klasszikusának feldolgozását, a Karácsonyi ének című mesét. Nem is kellett több, azonnal elkezdtem visszaszámolni a napokat Karácsonyig. Amikor elsétáltam a polcomon pihenő Diótörőcske mellett, nem is vártam tovább, lekaptam és fellapoztam.

img_1402.JPG

Elkezdtem olvasni, és rögtön beleéltem magam ebbe a kis játékháborúba. Olvastam már forgatókönyvet, akkor nagyon új volt számomra ez a műfaj, most tudtam mire számíthatok, így eleve úgy készültem az olvasásra, hogy az összes képzelőerőmre szükség lesz, hogy lejátsszam magam előtt a mesejátékot. A könyvben ugyanis Csukás István legutolsó művével találkozhatunk, egy színdarabbal. Nincs történetmesélés, csak a párbeszédek, illetve egy-két színpadi instrukció.

A művet izgalmassá teszik a szépséges illusztrációk, melyek Bölecz Lilla keze munkáját dicsérik. Gyönyörűek és segítenek elmerülni a történet varázslatosságában.

De miről is szól ez a mesejáték? Egy kisfiú és egy kislány testvérpárról, akik kiosonnak a karácsonyfához, majd találnak pár elfeledett játékot. Két üres dobozt is felfedeznek, az egyik Diótörőé, a másik Marcsibabáé volt. A gyerekek magukra öltik a karakterek szerepét, életre keltik a kéményseprőt, az ólomkatonát és a bohócot is. Játékba kezdenek, a játékok bemutatkoznak, megismerik egymást, majd feltűnik a kém és az ellenség, a Fekete király és udvartartása személyében. Különféle stratégiák és okosságok születnek, hogyan is lehet megnyerni ezt a háborút, túszok esnek, és cserék történnek, sőt, szerepet kap egy nagy adag tejbegríz is.

A történet rendkívül vidám, vicces, élettel teli. Nincs kifejezetten gonosz szereplő, csak játék, pontosan ugyanolyan, mint amiket réges-régen az óvodában, vagy az iskolában játszottunk a figuráinkkal. Megelevenedik a hős, aki észben tart minden eshetőséget, a hercegnő, akit elrabolnak és megmentésre vár, az örök optimista, aki viccesen fog fel minden mozzanatot, a gondolkodó, vagy éppen a folyton pánikoló. Kedvenceim a szanitéc részek, itt többször hangosan is felnevettem.

img_1404.JPG

Felnőttként nosztalgikus olvasni ezt a könyvet, gyerekeknek szánva viszont már kicsit cselesebbnek kell lennünk, hiszen nem egyszerű meséről van szó, amit este elalvás előtt olvasgathatunk, tekintettel arra, hogy színpadra írt mű. Bennem az merült fel, ha már a lányom nagyobb lesz, és megérti a mese lényegét, karácsonykor elbábozzuk a mesejátékot, így érdekesebbé tehetjük a mesélést. Alapvetően fontosnak tartom, hogy vásárlás előtt tudatosuljon az olvasóban, hogy ez egy színpadi darab, és semmiképpen ne egy összefüggő meseregényre számítson. Egy ügyes felnőtt remekül előadhatja a gyerekeknek a darabot, ami egyébként rendkívül szórakoztató.

Nálam a könyv célt ért, kikapcsolt, karácsonyi hangulatba kerültem és remekül szórakoztam.

Értékelés: 4,5/5⭐

 

A könyvet itt vásárolhatjátok meg. Beleolvasási lehetőség itt.

 

Adatok

Csukás István – Diótörőcske 
Kiadó: Móra 
Oldalszám: 70 
Kötéstípus: keménykötés 
ISBN: 9789634868996 
Illusztráció: Bölecz Lilla 

d419fde1-6538-4e05-a026-88e87382f2ec.png

 

Nyereményjáték

Minden állomáson összekevertük egy-egy szereplő nevének betűit, a ti dolgotok az, hogy kibogozzátok, és megfelelő sorrendbe tegyétek. Ha megvan a megoldás, írjátok be a Rafflecopter doboz megfelelő rubrikájába! 
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

 

ÓOBCH

 

a Rafflecopter giveaway

 

További állomások

Blogturné Klub

11.08. Szaffi polca  
11.10. Sorok között könyves blog 
11.12. Csak olvass!  
11.14. Könyv és más 

A bejegyzés trackback címe:

https://szaffipolca.blog.hu/api/trackback/id/tr3116748640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása